- Een nieuw vlaggenschip voor Aston Martin’s veelgeprezen SUV, de DBX
- Het vermogen is opgevoerd tot een machtige 727 pk, ondersteund door een koppel van 900 Nm
- De lichtgewicht opties bieden een gewichtsbesparing tot 47 kg ten opzichte van de DBX707
- Het nieuwe koolstofvezeldak verlaagt het zwaartepunt voor een nog dynamischer rijgedrag
- De dramatische nieuwe grille aan de voorzijde en de getransformeerde achterzijde geven de DBX S een onmiskenbare identiteit
- Onderscheidende ‘S’-interieurstyling met opties in alcantara en leder
- De nieuwste in een lange reeks ‘S’-performance Aston Martins, die teruggaat tot de DB3S uit 1953.
Aston Martin kondigt met trots de komst van het nieuwe vlaggenschip van de DBX aan: de DBX S. Met de dynamische aantrekkingskracht van de DBX707 en een motor die is verbeterd met technologie die rechtstreeks afkomstig is van de aanstaande supercar Valhalla, biedt de DBX S een van de meest innemende en responsieve rijervaringen, met nog meer vermogen, een lager gewicht en een assertiever design. Met een reeks verbeteringen aan het exterieur en interieur heeft de DBX S zeker zijn eigen onmiskenbare identiteit.
DBX S zet een lange traditie voort van Aston Martin’s die het achtervoegsel ‘S’ gebruiken om een speciale, high-performance versie van een bestaand model aan te duiden; de eerste was de Vanquish S die zijn publieksdebuut maakte op de Autosalon van Parijs in 2004. De DBX S bewijst dat lichtere varianten met meer vermogen en prestaties nog steeds tot de kern van Aston Martins productieaanbod behoren en lijkt een voortzetting te zijn van een reeks opmerkelijke, goed presterende modellen.
Adrian Hallmark, CEO van Aston Martin: “De afgelopen twee jaar heeft Aston Martin een complete kerncollectie sportauto’s van de volgende generatie en een nieuwe DBX geïntroduceerd; allemaal met een nieuw, volledig op maat gemaakt infotainmentsysteem dat in eigen huis is ontworpen. Het merk blijft zich richten op toonaangevende prestaties, ultraluxe design en innovatie, en breidt het productaanbod van elk kernmodel uit. De introductie van de DBX S bevestigt niet alleen ons streven om de spannendste, meest belonende en mooiste auto’s te produceren, maar is ook een krachtige intentieverklaring over onze ambities, niet alleen voor DBX, maar voor het merk Aston Martin.”


Het hart van de nieuwe DBX S wordt gevormd door een verbeterde versie van de veelgeprezen Aston Martin 4.0-liter Twin-Turbo V8-krachtbron. Door gebruik te maken van turbotechnologie die rechtstreeks is overgebracht van de aanstaande Valhalla supercar, inclusief de grotere diameter van de compressorwielen en andere interne verbeteringen, is het vermogen met nog eens 20 pk verhoogd tot 727 pk en biedt het nog meer urgentie helemaal bovenin het toerenbereik, waardoor de prestaties van de DBX S nog memorabeler worden. Het resultaat is een acceleratietijd van 0-62 km/u van slechts 3,3 seconden en een verkorting van de acceleratietijd van 200 km/u met 0,3 seconden. De topsnelheid blijft onveranderd op een indrukwekkende 193 km/u.
De prestaties en de beleving ervan worden verder verbeterd door een aangepast uitlaatsysteem dat de natuurlijke stem van de donderende V8-motor nog meer karakter geeft en de mogelijkheden van de turboversterking ten volle benut.
Net als bij zijn DBX707-stalgenoot verdeelt de DBX S zijn vermogen in variabele verhouding tussen de voor- en achterwielen – inclusief de mogelijkheid om 50 procent van het koppel naar de voorkant en tot 100 procent van het koppel alleen naar de achterwielen te sturen – via een innovatieve ‘natte koppeling’-transmissie met 9 versnellingen, die een conventionele koppelomvormer overbodig maakt en zorgt voor extreme prestaties bij het wegrijden vanuit stilstand. De versnellingsbak van de DBX S is echter verder aangepast voor een nog gedenkwaardiger rijervaring. De schakelpunten zijn aangepast aan het grotere toerenbereik van de auto, terwijl de terugschakelingen in de standen Sport en Sport + wanneer de auto in de automatische stand staat, nog agressiever zijn.
Naast de upgrade van het vermogen is er een aantal maatregelen genomen om het leeggewicht van de DBX S aanzienlijk te verlagen, maar dan wel op een intelligente en uiterst selectieve manier, zodat gewichtsverlies slechts één van de kenmerken is die uit deze maatregelen voortvloeien. Een goed voorbeeld hiervan is het nieuwe optionele koolstofdak, dat wordt gepresenteerd in een glorieus single weave-patroon dat met bijna drie meter in het vierkant verreweg het grootste koolstofelement is dat ooit op een Aston Martin is gemonteerd. Het carbon dak maakt het mogelijk om de dakrails te verwijderen, wat niet alleen een gewichtsbesparing van 18 kg oplevert, maar dat ook nog eens doet vanaf het allerhoogste punt van de auto, waardoor het zwaartepunt wordt verlaagd en de stabiliteit en wendbaarheid verder worden verbeterd.
Voor het eerst zijn nu ook magnesium wielen als optie leverbaar voor auto’s in het SUV-segment. Magnesium is niet alleen robuust, maar ook een ongelooflijk licht materiaal, ongeveer 75 procent lichter dan staal; de helft lichter dan titanium en zelfs een derde lichter dan aluminium. Door te kiezen voor dit optionele 23″ stuurwiel wordt nog eens 19 kg onafgeveerde massa bespaard, wat zorgt voor verbeteringen in de rijkwaliteit, de stuurprecisie en het stuurgevoel, evenals de snellere reactie van de auto op richting input. De DBX S is ook te bestellen met standaard 23″ gesmede aluminium wielen.
Als je de magnesium wielen kiest, vervallen ook de dakrails, wat nog meer gewicht bespaart. Daarnaast kunnen klanten ook kiezen voor een op maat gemaakt lichtgewicht honingraatrooster van polycarbonaat, met een ingewikkeld ontwerp van meer dan 25.000 afzonderlijke facetten die allemaal helpen om de gewichtsverdeling naar achteren te verplaatsen, wat zowel het weggedrag als de tractiecapaciteiten van de auto ten goede komt.
De stuurverhouding van de DBX S is ook slechts 4% sneller, maar zorgt voor een merkbare verbetering van de wendbaarheid, waardoor de auto nog sportiever en responsiever aanvoelt. Het verkort ook de draaicirkel met bijna een halve meter tot slechts 12,0 meter, wat de rijervaring in de stad verbetert.
De DBX S profiteert van het volledige pakket ophangingsverbeteringen dat vorig jaar werd geïntroduceerd, met een herziene kalibratie van zowel de luchtveren als de elektronische dempers, waardoor de voorbijgaande carrosseriebeheersing wordt verbeterd om de gewichtstransfer te verminderen en daarmee de primaire rijkwaliteit en algehele stabiliteit te verbeteren. Zelfs op de limiet rolt de DBX S dankzij de standaard elektronische rolcontrole niet meer dan 1,5 graden; genoeg om het natuurlijke gevoel van de auto in bochten te creëren, maar de auto blijft vlakker dan veel speciaal gebouwde sportauto’s met twee zitplaatsen. De veerconstante verandert ook afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, waardoor de balans van de rolstijfheid in een bocht actief wordt verschoven om de grip en stuurrespons te verbeteren. Bijna onuitputtelijke remprestaties worden geleverd door machtige koolstofkeramische schijfremmen in elke bocht, van maar liefst 420 mm voor en 390 mm achter.
Visueel heeft het designteam van Aston Martin ervoor gezorgd dat niemand die de DBX S ziet, twijfelt of hij wel kijkt naar de meest sportieve, dynamisch capabele en boeiende ultra-luxe SUV op de markt.
Aan de voorkant is de nieuwe DBX S direct herkenbaar aan de zuiver zwarte grille, waardoor deze editie direct aanwezig is op de weg. De lichtgewicht grille van polycarbonaat met honingraatmotief, dat is afgeleid van de DBS 770 Ultimate, is ook als optie verkrijgbaar. Een nieuwe splitter en diffuser versterken de natuurlijke, assertieve uitstraling van de auto, samen met het kenmerkende design van de omlopende dagrijverlichting.
Vanaf de zijkant gezien zijn de nieuwe dorpels voorzien van zeer kenmerkende, naar boven gekeerde luchtsplitters die, zoals typisch voor Aston Martin, zowel functioneel als formeel zijn en helpen de luchtstroom langs de zijkant van de auto te leiden. Voor de buitenspiegels, zijschermen en onderste dorpel is koolstofvezel beschikbaar, terwijl de kenmerkende ‘S’-badging op de voorspatborden de ware aard van dit beest aangeeft. Net als de iconische Aston Martin vleugels worden deze badges vervaardigd van massief metaal, met glas geëmailleerd en de ‘S’ in rood opgevuld, zoals op eerdere modellen zoals de V12 Vantage S en de Rapide S. De rand van de badge wordt vervolgens verchroomd in helder of donker chroom, passend bij de kleur van de door de klant gekozen vleugels.
De meest in het oog springende visuele veranderingen aan het nieuwe vlaggenschip, de DBX, zijn te vinden aan de achterzijde. Deze wordt gedomineerd door de vier uitlaten die nu verticaal op elkaar zijn gestapeld en verkrijgbaar zijn in zowel glanzende als matte afwerking, waardoor het glorieuze geluid van de V8 bij maximale aanval volledig tot zijn recht komt. De achterbumper en diffuser zijn volledig opnieuw vormgegeven en kunnen, samen met de dorpels en vleugel, worden uitgevoerd in carbon om de totale massa van de auto met nog eens 7 kg te verlagen. De DBX S heeft ook een nieuwe, lagere kleurstelling die verkrijgbaar is in 3 kleuren: Rosso Corsa Red, Trophy Silver en Podium Green. De sportieve kleurstelling accentueert de frontsplitter, diffuser en dorpels die doorlopen naar achteren, waar ze de nieuwe gestapelde vier uitlaten omlijsten.
Het interieur van de DBX S heeft een op maat gemaakt ‘S’-thema, met als opvallendste kenmerk het kenmerkende visgraatmotief dat standaard op de stoelen zit, maar dat ook wordt doorgetrokken naar de hemelbekleding als het optionele Carbon dak wordt gekozen. De visgraatlijnen worden steeds breder naarmate ze hoger op de stoel komen, wat een onmiskenbare indruk van snelheid geeft; passend bij de best presterende SUV in het merkassortiment.
De DBX S is standaard bekleed met lichtgewicht sportalcantara, dat te zien is op de stoelen, hemelbekleding, middenconsole, onderste instrumentenpanelen en bovenbekleding. Op plaatsen waar veel slijtage optreedt, zoals de stoelsteunen, is het Alcantara naadloos gecombineerd met semi-anilineleder. Voor wie nog meer luxe wil, kan de DBX S volledig met semi-anilineleder worden bekleed. Rode veiligheidsgordels kunnen ook worden gespecificeerd voor extra ‘S’-identificatie in de auto.
Het achtervoegsel ‘S’ is op de stoel geborduurd en wordt aangevuld door de Aston Martin vleugels die op de hoofdsteunen zijn aangebracht met een techniek die uniek is in de branche, waarbij de vleugels met extreme druk (1,5 ton) en hitte tot op de millimeter nauwkeurig en gedetailleerd in het leer worden gebosseleerd. Verder is de ‘S’ te zien op de treeplanken en het motorplaatje om het plaatje compleet te maken.
De DBX S zet de toepassing van Aston Martin’s geavanceerde infotainmentsysteem voort met een opvallende nieuwe cabinearchitectuur. Deze transformatieve verbetering toont een voorbeeldige toepassing van vakmanschap en innovatie, waarbij onberispelijk design en weelderige luxe worden gecombineerd met een formidabele suite van connected car technologie.
Hij is ook standaard uitgerust met het Aston Martin Premium Audio 800w audiosysteem met 14 luidsprekers. Dit systeem, dat is ontwikkeld met behulp van geavanceerde hardware, beschikt over een surround sound-modus met QuantumLogic® surround sound processing voor een volledig meeslepende soundscape. Echte audioliefhebbers kunnen hun hart ophalen met het optionele systeem dat is ontwikkeld in samenwerking met Aston Martin’s audiopartner Bowers & Wilkins. Dit uitzonderlijke systeem is akoestisch afgestemd op het interieurvolume en de vorm van de DBX S en maakt gebruik van technologieën en innovaties uit de befaamde luidsprekers van wereldklasse van Bowers & Wilkins. Aluminium Double Dome tweeters en Continuum® middentonenluidsprekers geven dit 23 luidsprekers tellende, dubbel versterkte 1.600 W surround sound-systeem een evenwichtig en nauwkeurig geluid. Speciale 3D-kopluidsprekers, basluidsprekers en een krachtige subwoofer leveren een krachtige en dynamische geluidservaring die de kenmerken van DBX S zelf weerspiegelt.
S’ wordt al heel lang geassocieerd met Aston Martin, en de DBX S bewijst dat lichtere varianten met meer vermogen en prestaties nog steeds deel uitmaken van het verhaal van het merk, en dat dit in de nabije toekomst zo zal blijven. De DBX S is nu te bestellen en wordt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2025 geleverd.