- Aston Martin’s supercar of SUVs, DBX and the brand’s core sportscar range first in the world to feature the next generation of CarPlay
- A seamless and personalised experience, extending across both the centre touch screen and driver instrument cluster
- Deeper integration between Aston Martin and iPhone brings car control features right into the CarPlay Ultra experience
- Bespoke Aston Martin theme designed in partnership with Apple highlights Aston Martin’s unique brand identity
- Curated personalisation options available across both screens
Aston Martin is de eerste fabrikant ter wereld die CarPlay Ultra aan automobilisten levert. Dit brengt het beste van Aston Martin en het beste van iPhone samen voor de ultieme ervaring in de auto.
Apple CarPlay Ultra bouwt voort op de mogelijkheden van CarPlay voor de ultieme oplossing voor in de auto. Met realtime informatie op zowel het infotainment-touchscreen als het instrumentenpaneel biedt het Aston Martin-bestuurders een vertrouwde ervaring die ze direct zullen herkennen aan het high-performance DNA van het merk en een aanpasbaar, gepersonaliseerd platform. CarPlay Ultra, dat zijn debuut maakte op de Supercar onder de SUV’s, de DBX, en het kerngamma sportauto’s van Aston Martin, wordt vanaf vandaag standaard geleverd op alle nieuwe bestellingen in de VS en Canada en zal in de komende weken als update beschikbaar zijn voor bestaande kernmodellen met Aston Martin’s infotainmentsysteem van de volgende generatie.


Adrian Hallmark, CEO van Aston Martin, zei: “Aston Martin is verheugd over de samenwerking met Apple en de eerste te zijn die CarPlay Ultra lanceert. Als merk richten we ons op toonaangevende prestaties die verder gaan dan de traditionele kenmerken die worden geassocieerd met aandrijflijnen, dynamische prestaties en vakmanschap.
De integratie van CarPlay Ultra is een duidelijk voorbeeld van onze toewijding om samen te werken met de beste bedrijven ter wereld om onze klanten unieke ervaringen en mogelijkheden in de auto te bieden. Voortbouwend op ons eigen state-of-the-art infotainmentsysteem, zal CarPlay Ultra extra functionaliteit en personalisatiemogelijkheden bieden die Aston Martin in de voorhoede van infotainment in de sector plaatsen. ”
“iPhone-gebruikers zijn dol op CarPlay en het heeft de manier waarop mensen met hun voertuigen omgaan veranderd. Met CarPlay Ultra stellen we samen met autofabrikanten de ervaring in de auto opnieuw voor en maken we die nog uniformer en consistenter”, zegt Bob Borchers, vicepresident Worldwide Product Marketing van Apple. “De volgende generatie van CarPlay biedt automobilisten een slimmere en veiligere manier om hun iPhone in de auto te gebruiken, waarbij de integratie met de auto wordt verdiept terwijl het allerbeste van de autofabrikant behouden blijft. We zijn verheugd om te beginnen met de uitrol van CarPlay Ultra met Aston Martin, en meer fabrikanten zullen volgen.”
CarPlay Ultra strekt zich uit tot het instrumentenpaneel, met een aantal naadloos ontworpen opties voor de snelheidsmeter en toerenteller waar bestuurders uit kunnen kiezen, evenals de mogelijkheid om kaarten en media op volledig scherm weer te geven, zodat bestuurders hun eigen multi-scherm set-up kunnen samenstellen en de vrijheid hebben om de lay-out aan te passen.
Aston Martin heeft nauw samengewerkt met Apple om ervoor te zorgen dat CarPlay Ultra consistent is met de unieke designfilosofie van het merk en direct herkenbaar blijft als Aston Martin. Bestuurders kunnen kiezen uit een aantal verschillende thema’s voor het instrumentenpaneel, terwijl ze ook de kleuren en achtergronden kunnen aanpassen aan hun individuele smaak.


Daarnaast kunnen bestuurders functies van de auto, zoals de radio en het klimaat, rechtstreeks vanuit CarPlay Ultra bedienen met touchscreenbediening, fysieke knoppen of Siri. Bestuurders kunnen ook door iPhone aangestuurde widgets toevoegen die perfect passen op het 10,25” infotainmentscherm of het instrumentenpaneel van Aston Martin om in één oogopslag informatie te bieden.
Aston Martin introduceerde het volgende generatie infotainmentsysteem van het merk in 2023, dat zijn debuut maakte op de gloednieuwe DB12. Het systeem is volledig op maat gemaakt en is de eerste eigen ontwikkeling van Aston Martin. Daardoor kon het merk rechtstreeks samenwerken met Apple om CarPlay Ultra feilloos te integreren.
Het nieuwe systeem biedt volledige online connectiviteit en wordt weergegeven met behulp van 10,25” Pure Black touchscreen-technologie met volledige capacitieve bediening met één en meerdere vingers. Omdat er een balans moet zijn tussen touchscreenopdrachten en de positieve tactiliteit van fysieke schakelaars, zijn er knoppen behouden voor de belangrijkste mechanische handelingen zoals versnellingskeuze, aandrijvingsselectie, verwarming en ventilatie. Er zijn ook overbruggingsschakelaars voor Chassis, ESP en Uitlaat, Lane Assist en Park Distance Control, zodat de meest gebruikte bedieningselementen altijd binnen handbereik zijn.
Met de toepassing van Aston Martin’s ultramoderne, in eigen huis ontwikkelde infotainmentsysteem en de opvallende nieuwe architectuur van het interieur, toont de transformerende verbetering van alle nieuwe Aston Martin modellen voorbeeldig vakmanschap en innovatie, waarbij onberispelijk design en weelderige luxe worden gecombineerd met een formidabele suite van connected car technologie. De toevoeging van CarPlay Ultra, voor het eerst op Aston Martin bij de introductie, bevestigt de positie van het merk in de voorhoede van technologie en innovatie.
CarPlay Ultra wordt in eerste instantie geïntroduceerd in de VS en Canada en is beschikbaar op de Supercar of SUV’s DBX, samen met Aston Martin’s belangrijkste sportauto’s, Vantage, DB12 en Vanquish, en zal binnen de komende 12 maanden worden uitgebreid naar alle wereldwijde markten. CarPlay Ultra wordt vanaf vandaag standaard geleverd op alle nieuwe bestelde auto’s (in de VS en Canada) en komt de komende weken als update beschikbaar voor bestaande modellen via het dealernetwerk van Aston Martin. Voor CarPlay Ultra is een iPhone 12 of nieuwer met iOS 18.54 of nieuwer vereist.