Aston Martin Valhalla: de ultieme hybride supercar voor puristen

Aston Martin bevindt zich in de laatste rechte lijn naar de productie van zijn meest geavanceerde supercar tot nu toe: de Valhalla. Deze plug-in hybride met middenmotor zit momenteel in de finale validatiefase, waarin prestaties, aerodynamica en rijgedrag tot in de puntjes worden geperfectioneerd op de openbare weg en het circuit. Met technologie uit de Formule 1, een gestroomlijnd design en een vermogen van meer dan 1.000 pk is de Valhalla ontworpen als ultieme circuitwaardige supercar. De productie van deze gelimiteerde wagen – beperkt tot 999 exemplaren – start naar verwachting in het tweede kwartaal van 2025.

Een mijlpaal in wording

De Valhalla belooft meerdere primeurs voor Aston Martin: het wordt de eerste middenmotor-supercar van het merk in serieproductie én de eerste plug-in hybride met een elektrische actieradius. Het hart van de aandrijflijn zal bestaan uit een op maat ontwikkelde 4,0-liter twin-turbo V8 met vlakke krukas, goed voor 828 pk. Drie elektromotoren – waarvan twee op de vooras – voegen nog eens 251 pk toe, wat het totale systeemvermogen op 1.079 pk brengt.

De sprint van 0 naar 100 km/u zal volgens Aston Martin in 2,5 seconden kunnen worden afgelegd, met een verwachte topsnelheid van 350 km/u.

Geavanceerde techniek in ontwikkeling

De Valhalla wordt uitgerust met een nieuwe 8-traps dual-clutch transmissie, waarin ook een elektromotor en een elektronisch sperdifferentieel (E-diff) geïntegreerd zijn. De twee elektromotoren op de vooras zullen instaan voor vierwielaandrijving, torque vectoring en energieherwinning tijdens het remmen.

De actieve aerodynamica is geïnspireerd op de Aston Martin Valkyrie en zal tot 600 kg neerwaartse kracht genereren bij hoge snelheden. Deze technologie wordt momenteel intensief getest en verfijnd, onder meer door Aston Martin-testcoureur Darren Turner, bekend van zijn successen op Le Mans.

Design: functioneel en uitgesproken

De Valhalla krijgt een volledig koolstofvezel monocoque, lage daklijn, brede luchtinlaten en dihedrale deuren die naar voren openen – elementen die zowel esthetisch als functioneel zijn.

Binnenin zal het interieur volledig op de bestuurder gericht zijn, met onder meer een digitaal display op de stuurkolom en kuipstoelen uit koolstofvezel. Alles is ontworpen met het oog op gewichtsbesparing, rijervaring en precisie.

In beperkte oplage, voor de echte liefhebbers

De productie wordt strikt beperkt tot 999 exemplaren wereldwijd. Het validatieproces is momenteel volop aan de gang, met uitgebreide tests op circuits in Spanje en op de openbare weg in het Verenigd Koninkrijk. Aston Martin benadrukt dat de Valhalla niet zomaar een showcar is, maar een supercar pur sang die ontwikkeld is om daadwerkelijk te rijden – op de limiet, als het moet.

Met de Valhalla wil Aston Martin zich positioneren tussen de absolute top van het hypercarsegment, waarbij technologie, esthetiek en emotie samenkomen in een gedurfde, hybride toekomstvisie. Wie er straks een exemplaar weet te bemachtigen, haalt een van de meest exclusieve en geavanceerde sportwagens van het decennium in huis.

Delen