Aston Martin Vantage GT3 klaar om de algemene overwinning te behalen tijdens de 24 uur van Nürburgring

  • Aston Martin wil de eerste Britse fabrikant worden die de legendarische Duitse 24-uursrace wint.
  • De legendarische ‘Nordschleife’ organiseert in juni de tweede van drie opeenvolgende iconische 24-uursraces: Le Mans, Nürburgring en Spa.
  • De lange en glorieuze samenwerking met de Nürburgring wordt voortgezet met negen Vantages die door drie partnerteams in drie klassen worden ingezet
  • Walkenhorst Motorsport komt met een all-star Vantage GT3-line-up met vier fabriekscoureurs – allemaal grote winnaars van 24-uursraces
  • Het Duitse team zal nog twee Vantage GT3’s en een GT4-raceauto inzetten
  • PROsport Racing, dat op het podium eindigde in zijn klasse, brengt Aston Martin Vantage GT3 en GT4 mee naar de race
  • Klassewinnaar Dörr Motorsport voegt twee Vantage GT4’s toe voor de ‘twee keer 24 uur durende’ race

Aston Martin zet zijn lange en succesvolle associatie met de angstaanjagende Nürburgring Nordschleife voort dit weekend, terwijl de Aston Martin Vantage GT3 voor de algehele overwinning gaat in de ADAC Ravenol 24H Nürburgring met partnerteams Walkenhorst Motorsport, PROsport en Dörr Motorsport.

Slechts enkele dagen nadat de Vantage als vierde eindigde met Heart of Racing in de 24 uur van Le Mans in de LMGT3-klasse, verwelkomt de legendarische Duitse locatie de tweede van drie opeenvolgende wereldwijd gerenommeerde 24-uurs uithoudingsraces, met Aston Martin op jacht naar een tweede opeenvolgende algehele overwinning tijdens de Crowdstrike 24 uur van Spa, slechts een week later.

Negen Vantages, in GT3- en GT4-specificaties, dragen de hoop van de Britse ultra-luxueuze sportwagenfabrikant op het 25,3 km lange circuit, dat in de autosport bekendstaat als de ‘Groene Hel’. Beroemd om het tot het uiterste drijven van machines over honderden hobbels, heuveltoppen en blinde bochten, straft de Nordschleife zelfs de kleinste fouten af dankzij het unieke microklimaat van het circuit, de smalle, met bomen omzoomde rechte stukken en de enorme inschrijving van bijna 150 auto’s.

Aston Martin geniet al meer dan 60 jaar van een winnende traditie op de Nürburgring. Sir Stirling Moss behaalde een hattrick van overwinningen in de 1000 km-race met Aston Martin in de jaren 1950, waaronder de editie van 1959 die hielp bij het veiligstellen van de wereldtitel in het World Sports Car Championship. Dat was in hetzelfde jaar dat Aston Martin’s DBR1 zijn beroemde algehele overwinning behaalde in de 24 uur van Le Mans.

Sinds zijn terugkeer naar de autosport midden jaren 2000 is Aston Martin een constante aanwezige geweest bij de 24 uur van de Nürburgring, hetzij via fabrieksinschrijvingen, hetzij met zijn meest vertrouwde partnerteams. Vanaf 2006, met elke iteratie van de Vantage, hebben de ‘Wings’ 10 klasseoverwinningen en meer dan 25 podiumplaatsen behaald.

Aston Martin is opnieuw een partnerschap aangegaan met een uiterst succesvol team – Walkenhorst Motorsport – in de poging om de eerste Britse fabrikant te worden die deze race in zijn geheel wint. De Duitse formatie, die de 24 uur van Spa won in 2018 en de Asian Le Mans Series in 2023, zet drie Vantage GT3’s in. Deze delen de mechanische architectuur van de meest gefocuste sportwagen van het luxemerk en zijn gebouwd rond Aston Martin’s beproefde gelijmde aluminium chassis en aangedreven door de formidabele 4.0-liter V8 biturbo motor, in de SP9 Pro-, Pro-Am- en Am-klassen.

De #34 SP9 Pro-klasse Vantage heeft een all-star line-up van Aston Martin fabrieksrijders, die samen zeven algehele of klasseoverwinningen hebben behaald in Europa’s drie voornaamste 24-uursraces. De bekende Nordschleife-specialist David Pittard (GBR) won de 24 uur van de Nürburgring in 2023 en wordt vergezeld door een andere algehele winnaar van de race; tweevoudig FIA WEC GT-kampioen Nicki Thiim (DEN), die in 2013 zegevierde. De teamgenoot van Thiim uit de 2024 Spa 24 uur, Mattia Drudi (ITA), maakt zijn debuut in dit evenement en is de enige Aston Martin-rijder die het Le Mans-Nürburgring-Spa-drieluik aangaat. De line-up wordt gecompleteerd door Christian Krognes (NOR), winnaar van de Spa 24 uur in 2018, algemeen kampioen in de op de Nordschleife gebaseerde Nürburgring Langstrecken Serie (NLS) in 2012 en houder van het ronderecord op de NLS-configuratie van het circuit.

Een andere Vantage GT3 rijdt in de SP9 Pro-Am-klasse met Oliver Söderström (SWE) naast Anders Buchardt (NOR), die onlangs nog een klassepodium behaalde in de kwalificatieraces voor dit evenement, en Nico Hantke (DEU). Krognes is ook aangemeld als rijder in de #35 Vantage, wat betekent dat hij dubbele dienst zal draaien.

Walkenhorst’s #30 Vantage, die deelneemt aan de SP9 Am-categorie, heeft vier winnaars van de 24 uur van de Nürburgring in zijn klasse achter het stuur. Teamoprichter Henry Walkenhorst (DEU) en Jörg Breuer (DEU) – die zijn eerste categorieoverwinning in 1993 behaalde – delen de auto met Stefan Aust (DEU) en de in de VS geboren Christian Bollrath (DEU). Walkenhorst zal ook een Vantage GT4 inzetten in de SP10-categorie. De rijders zijn Aris Balanian (BEL), Hermann Vortkamp (DEU), Jean-Christophe David (FRA) en Josh Hansen (USA).

PROSport Racing heeft drie auto’s ingeschreven in drie verschillende klassen voor het evenement dit weekend, waaronder een Vantage GT3 in de SP9 Pro-Am-klasse die wordt geleid door tweevoudig GT World Challenge Europe Silver Cup-kampioen en tweevoudig Nürburgring 24 uur algehele podiumfinisher Nico Bastian (DEU). Hij deelt de #37 met meervoudig klassewinnaar Marek Böckmann (DEU) en Steven Palette (FRA), die in 2012 zijn enige eerdere deelname bekroonde met een categoriewinst.

De Vantage GT4 #175 van het team, die dit jaar meerdere podiumplaatsen behaalde in de NLS, wordt in de SP10-klasse bestuurd door Yannik Himmels (DEU) en Michel Albers (DEU), die beiden deel uitmaakten van het team dat de categorie won in beide recente kwalificatieraces, plus Nürburgring 24 uur klassewinnaar Jörg Viebahn (DEU) en Benjamin Hites (CHL), de 2023 GT World Challenge Europe Endurance Cup Silver-kampioen.

Een derde inschrijving, de #140 Vantage GT4, zal meestrijden in de SP8T-categorie en zal worden gereden door vaste NLS-podiumklanten, het vader-en-zoon-duo Guido en Maxime Dumarey (BEL) – waarbij Maxime vorig jaar derde werd in SP9 Pro-Am in een Vantage GT3 – plus Raphael Rennhofer (AUT) en Marcel Marchewicz (DEU).

Dörr Motorsport, dat de meest recente klasseoverwinning voor Vantage behaalde in de 2022-race, heeft twee Vantage GT4’s toegevoegd in de SP10. De #169 wordt bestuurd door Peter Posavac (DEU) en Michael Funke (DEU), terwijl Sven Schädler (DEU) en Frank Weishar (DEU) in de #179 rijden. Verdere rijders voor beide auto’s worden aangekondigd voor aanvang van het evenement.

Adam Carter, hoofd Endurance Motorsport van Aston Martin, zei:

“Voor fans van uithoudingsraces is 2025 een bijzonder jaar, aangezien drie van ’s werelds meest prestigieuze 24-uursraces – Le Mans, de Nürburgring en Spa – plaatsvinden op opeenvolgende weekenden. Aston Martin heeft een speciale band met elk van deze drie evenementen, en met het Vantage-platform zijn onze partnerteams kanshebbers in elk. De 24 uur van de Nürburgring heeft een unieke sfeer en de pure uitdaging van het 25,3 km lange circuit, begrensd door meedogenloze vangrails – om nog maar te zwijgen van de omvang van het deelnemersveld – zijn slechts enkele factoren die het winnen hier tot een enorme prestatie maken. De Vantage is dit jaar uiterst competitief geweest in zowel GT3- als GT4-series, dus is het vanzelfsprekend dat ons doel is onze partnerteams voor de overwinning te laten strijden. Aston Martin is wereldwijd gerenommeerd, maar trots op zijn wortels, en mogelijk de eerste Britse fabrikant worden die deze race wint, is een belangrijke mijlpaal om na te streven. In Walkenhorst Motorsport, PROsport Racing en Dörr Motorsport hebben we drie partnerteams die weten hoe ze op het circuit moeten winnen en we zijn benieuwd wat ze kunnen bereiken.”

Aston Martin maakte zijn debuut in de 24 uur van de Nürburgring in 2006, met een bijna standaard V8 Vantage die de springplank werd voor de zeer succesvolle GT4-versie. Sindsdien heeft het merk opmerkelijke klassesuccessen geboekt, waaronder een overwinning in de SP9T-klasse in 2018, toen Maxime Martin (BEL), Thiim, Darren Turner (GBR) en Marco Sørensen (DEN) als vierde algemeen eindigden, nadat ze in de laatste uren aan de leiding lagen tijdens zware regenval – de laatste competitieve inzet van de V12 Vantage GT3. Dit resultaat blijft de beste prestatie van het merk in deze race.

In de afgelopen jaren heeft de Vantage GT4 zich verder ontwikkeld. De vorige generatie won de SP8T-klasse in 2019 met Jamie Chadwick (GBR), Alex Brundle (GBR) en Peter Cate (GBR). In 2020 eindigde Garage 59 als derde in dezelfde klasse met een geüpgradede GT8R, bestuurd door fabrieksrijder Jonny Adam (GBR), Alexander West (SWE), Chris Goodwin (GBR) en Turner.

De meest recente klasseoverwinning voor het merk kwam in 2022, toen Dörr Motorsport een één-twee overwinning behaalde in de SP8T tijdens zijn Aston Martin-debuut met een Vantage GT4. Het team eindigde ook als derde in SP10 achter de tweede plaats van de PROsport Vantage GT4 – het beste resultaat tot nu toe voor het Nürburgring-gebaseerde team.

De eerste kwalificatie voor de ADAC Ravenol 24H Nürburgring begint op donderdag 19 juni om 13:00 lokale tijd (12:00 BST) en de race start op zaterdag om 16:00 (15:00 BST). Volg details van het evenement via de officiële serieswebsites en apps.

Delen