Longbow onthult ultralichte elektrische sportwagens met roots bij Tesla en Polestar

De Britse start-up Longbow betreedt het toneel van elektrische sportwagens met twee opvallende nieuwkomers: de Speedster en de Roadster. Wat hen onderscheidt? Hun bijzonder lage gewicht en de expertise van de mensen achter het merk – voormalig topfiguren van onder andere Tesla, Polestar, Lucid en X Shore.

Waar veel elektrische wagens de kaap van twee ton overschrijden door de zware batterijpacks, kiest Longbow bewust voor de omgekeerde aanpak. Met hun eerste modellen brengen ze een ode aan de lichtvoetige sportwagens van vroeger, zoals de Lotus Elise en de Jaguar E-Type. Hun missie: het rijplezier terugbrengen in het elektrische tijdperk, zonder te vervallen in overbodige complexiteit.

Minimalisme met karakter

De Speedster, een open tweezitter zonder dak of voorruit, weegt amper 895 kilogram – een zeldzaamheid in de wereld van EV’s. Toch is hij allesbehalve traag: de sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,5 seconden. Met een rijbereik van ongeveer 440 kilometer en een richtprijs van zo’n 101.000 euro, mikt Longbow op een nichepubliek dat stijl, snelheid en eenvoud weet te waarderen.

Later volgt ook de Roadster, die wél een dak heeft en 995 kilogram op de weegschaal zet. Deze uitvoering is iets betaalbaarder (vanaf ca. 77.000 euro) en bijna even snel, met een acceleratie naar 100 km/u in 3,6 seconden.

Beide modellen maken gebruik van een aluminium chassis en herconfigureerbare componenten, wat de productie vereenvoudigt én duurzaamheid bevordert. Onder de motorkap zit een elektromotor van 240 kW – geen exclusieve eigen ontwikkeling, maar een efficiënte en betrouwbare keuze die zich al in andere toepassingen heeft bewezen.

Ervaring aan het roer

Wat Longbow extra geloofwaardigheid geeft, is het team achter de schermen. CEO Jenny Keisu, voormalig CEO van elektrische bootbouwer X Shore, werkte eerder samen met Polestar. Daniel Davey en Mark Tapscott brachten ervaring mee van respectievelijk Lucid Motors, Tesla en Uber. Samen brengen ze tientallen jaren aan EV-knowhow mee uit Silicon Valley én Scandinavië.

Volgens het trio is het juist deze ervaring die hen ertoe bracht om niet te over-engineeren, maar te focussen op wat écht telt: een gestroomlijnd ontwerp, intuïtieve technologie en pure rijdynamiek.

Longbow Founder Trio: Daniel Davey, Jenny Keisu, Mark Tapscott,

Prototype dit jaar, levering vanaf 2026

Hoewel Longbow voorlopig enkel digitale renders toont van de Speedster en Roadster, wordt het eerste prototype in de loop van 2025 verwacht. De levering van de eerste 150 exemplaren van de Speedster staat gepland voor 2026. Daarna verschuift de aandacht naar de Roadster.

Voorbestellingen zijn ondertussen geopend, en de belangstelling zou – volgens Longbow – bemoedigend zijn.

Bewuste keuzes, scherp geprijsd

In vergelijking met elektrische sportwagens van gevestigde namen zoals de Porsche Taycan of Maserati Granturismo Folgore, zijn de Longbow-modellen bescheidener uitgerust. Geen uitgebreide infotainmentsystemen of actieve onderstellen, maar wel lichtgewicht, directe besturing en een relatief betaalbaar prijskaartje.

Die combinatie zou wel eens kunnen aanslaan bij zij die genoeg hebben van zwaarlijvige EV’s vol gadgets en gewoon opnieuw willen genieten van de essentie: autorijden als beleving.

Delen