- Suprematie in de vrieskou: prototypes van de Range Rover Electric tonen hun allround-capaciteiten met de afronding van het tweede testseizoen in de extreme winteromstandigheden van Noord-Europa.
- IJskoude efficiëntie: geavanceerde nieuwe ThermAssistTM-technologie helpt de actieradius te optimaliseren en houdt het oplaadvermogen op peil, met behoud van het comfort in de cabine bij de koudste temperaturen.
- Moeiteloze sereniteit: rijden met één pedaal bewijst zijn nut op uitdagende ondergronden en in omstandigheden met weinig grip, voor een geraffineerde en intuïtieve rijbeleving op elk moment.
- Kenmerkend raffinement: meer dan 50 jaar baanbrekende innovatie zorgt voor een unieke combinatie van ongeëvenaarde verfijning en rustgevend comfort met een betrouwbaar rijgedrag op de weg en in het terrein.
Range Rover, vastbesloten om zijn ongeëvenaarde product-DNA te behouden, herdefinieert wat een elektrische luxe-SUV kan zijn in zijn streven naar een weergaloze rijbeleving die zijn naam alle eer aandoet. In het kader van deze missie hebben de prototypes van de Range Rover Electric een tweede succesvol test- en ontwikkelingsseizoen afgerond in de ijskoude omstandigheden van de Noordpoolcirkel.
Tijdens het meest recente winterseizoen in Noord-Europa hebben de ingenieurs onder meer het geavanceerde thermische managementsysteem van de Range Rover Electric aan een veeleisend testprogramma onderworpen en daarbij tot wel 72.000 kilometer afgelegd over bevroren meren en landwegen. De pistes op bevroren meren boden ook testomstandigheden van onschatbare waarde voor de dynamiek, zoals de mogelijkheid om met één pedaal te rijden en voor het gedrag van de elektronisch gestuurde luchtvering met dubbele kamers.
Een belangrijk onderdeel van de laatste ontwikkelingsfase in het Zweedse Arjeplog was het valideren van de nieuwe ThermAssistTM-technologie van de Range Rover Electric door de ingenieurs. Het geavanceerde systeem voor thermisch management aan boord verlaagt het energieverbruik voor verwarming met maximaal 40 procent en is bedoeld om warmte terug te winnen, waarmee het aandrijfsysteem of de cabine kan worden verwarmd bij omgevingstemperaturen tot -10° C.
Dankzij deze geavanceerde warmtebeheersingstechnologie biedt de Range Rover Electric een optimaal rijbereik, zelfs bij de koudste temperaturen. Ook beperkt het de impact van extreme temperaturen op de laadprestaties tot een minimum. Zo kunnen klanten er zeker van zijn dat de laadcapaciteit behouden blijft wanneer ze de stekker van de wagen in het stopcontact steken. Inzittenden profiteren ook van een constant warme cabine, ondanks de kou van buitenaf.
Thomas Müller, Executive Director Product Engineering bij JLR: “Strenge testprocedures in extreme en onvoorspelbare omstandigheden, zoals die in Arjeplog, zijn van cruciaal belang voor de betrouwbaarheid en weerbaarheid van de Range Rover Electric in de echte wereld. Ons tweede winterseizoen in de Noordpoolcirkel bood ons de perfecte gelegenheid om onze nieuwe ThermAssistTM-technologie op de proef te stellen en die heeft onze verwachtingen overtroffen. Ze zal ertoe bijdragen dat de actieradius van de Range Rover Electric op intelligente wijze geoptimaliseerd blijft, terwijl ook de laadsnelheden op peil blijven wanneer bijladen nodig is.”


De hoogspanningsaccu van 800V is de eerste die intern bij JLR is ontworpen en gebouwd – geoptimaliseerd voor energiedichtheid, actieradius en laadtijden. De ultieme elektrische luxe-SUV, ontworpen om het soort moeiteloze prestaties en het gebruikelijke raffinement te bieden dat van een Range Rover mag worden verwacht, profiteert van de ‘cell-to-pack’ architectuur die de best mogelijke prestaties levert. De 117 kWh sterke accu van de Range Rover Electric is volledig ingekapseld en slim verpakt, en bestaat uit 344 prismatische cellen in een dubbel gestapelde lay-out.
Terreincapaciteiten en raffinement zijn kernelementen van de Range Rover beleving en dat zal zo blijven met de elektrische aandrijving, dankzij de toepassing van geavanceerde technologieën, zoals rijden met één pedaal en de instelbare luchtvering met dubbele kamers.
Moeiteloos, met een gevoel van vermogen op overschot, tilt de Range Rover Electric rijden met één pedaal naar een geavanceerd nieuw niveau. Naast het afremmen van de wagen en het opladen van de accu door intelligente recuperatie van remenergie, is het ook afgestemd om samen te werken met Terrain Response. Rijden met één pedaal brengt de wagen volledig tot stilstand en schakelt Hill Hold in, zodat de bestuurder weer kan wegrijden zonder ook maar één keer de remmen te hebben aangeraakt. Wat de Range Rover Electric onderscheidt bij rijden met één pedaal, is zijn vermogen om dit te doen op extreem terrein, zoals Range Rover ingenieurs hebben getest op ‘µ-split’ hellingen van zowel 28 graden als 17 graden in het testcentrum rond de Noordpoolcirkel.
Om ervoor te zorgen dat de Range Rover Electric in alle omstandigheden zijn authentieke Range Rover kalmte bewaart, werd de instelbare luchtvering met dubbele kamers uitgebreid ontwikkeld om de specifieke koetswerkbewegingen onder controle te houden die worden veroorzaakt door de kenmerkende gewichtsverdeling van het elektrische model.
Matt Becker, Vehicle Engineering Director bij JLR: “Het rijkarakter van Range Rover moet een naadloze combinatie zijn van capaciteiten en verfijning. Het is een ongelooflijke uitdaging om beide in een elektrische wagen te bieden, op een manier die niet ten koste gaat van andere aspecten van de wagen. Door de torsiestijfheid te verhogen en de respons te verbeteren, zijn we erin geslaagd de gebruikelijke, vetrouwd aanvoelende Range Rover rijbeleving te behouden. We hebben deze belofte waargemaakt door alle essentiële Range Rover elementen te combineren met nieuwe en geavanceerde technologieën.”

De ritten over de ijspistes van de Noordpoolcirkel hebben aangetoond dat de vierwielaandrijving van de Range Rover Electric geschikt is voor alle ondergronden. Dankzij de nauwkeurige koppelafgifte, die preciezer is dan bij verbrandingsmotoren, kan de IDD-technologie (Intelligent Driveline Dynamics) het koppel achterin van 100% naar 0% verdelen om tractieverlies te voorkomen. Dankzij het Integrated Traction Management blijft de tractiestabiliteit behouden: het motortoerental wordt binnen 50 milliseconden geregeld en doorslippen wordt tot 100 keer sneller opgevangen dan bij een gelijkaardige wagen met verbrandingsmotor.
Na hun tweede seizoen in Arjeplog zullen de prototypes van de Range Rover Electric hun slopende test- en ontwikkelingsprogramma voortzetten op andere locaties, in aanloop naar de reserveringen door klanten.